Zdrowa dieta, czyli jaka?

Na pewno każda z Was spotkała się nieraz z powiedzeniem: „Jesteś tym, co jesz.”. I choć na pierwszy rzut oka może wydawać się to odrobinę przesadzone i dość górnolotne, to okazuje się, że ma bardzo wiele wspólnego z prawdą.

Nie od dziś wiadomo, że to, co spożywamy, ma ogromny wpływ na nasz wygląd, ale też samopoczucie. Jedzenie jest paliwem naszego organizmu. Jeśli jest słabej jakości, to trudno oczekiwać dobrej pracy całej maszyny. Znajduje odzwierciedlenie w wyglądzie skóry, w kondycji włosów i w naszym humorze. Jeśli się źle, niezdrowo odżywiamy, to nie tylko źle się czujemy, ale od razu to po nas też widać.

Wokół zdrowej diety narosło sporo mitów. To pojęcie od kilku lat jest niezwykle popularne i bardzo rozwijane. Niektórym wydaje się, że oznacza same wyrzeczenia, niesmaczne potrawy i drogę przez mękę, a wcale nie musi tak być. W dzisiejszym bogactwie przepisów i pomysłów z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Ogólnie wiadomo jest, że powinniśmy ograniczyć, a najlepiej zrezygnować z oczywistych niezdrowych rzeczy. Mowa tu o fast foodach, słodyczach czy słonych przekąskach. Szkodliwe są wszelkie kolorowe, gazowane napoje, a także używki. Czy to jednak jedyne składowe terminu, jakim jest zdrowa dieta?

Przede wszystkim odpowiednia dieta powinna być zbilansowana. Co to właściwie znaczy? Otóż chodzi o to, żeby dostarczać naszemu organizmowi wszelkich potrzebnych składników. Mowa tutaj o składnikach odżywczych, takich jak białka, tłuszcze czy węglowodany, ale także błonniku, witaminach czy solach mineralnych. Pierwsze z nich dostarczają nam kalorii, budują tkanki, odporność oraz regulują przemianę materii. Błonnik dobrze wpływa na pracę jelit, które są niezwykle ważne. Witaminy i sole mineralne usuwają wolne rodniki, poprawiają wygląd skóry włosów i paznokci oraz budują np. kości.

Przy planowaniu posiłków dobrze jest korzystać z piramidy żywieniowej, która pomaga ustalać proporcje. Nie rezygnujmy z produktów zbożowych, takich jak ciemne pieczywo, kasze czy makarony. To one dostarczą nam potrzebnych kalorii. Warzywa i owoce to punkty obowiązkowe zdrowej diety, ponieważ zawierają witaminy. Produkty mleczne także są mile widziane, dlatego że zaopatrują nas w wapń i witaminę D. Mięso i ryby to źródło białka o wysokiej wartości odżywczej. Obowiązkowe jest także dostarczanie płynów, najlepiej w formie wody. Powinniśmy pić min. 1,5 l wody dziennie. Wartościowe są również naturalne soki.

Aby dopełnić dobrą dietę należy pamiętać też o kilku ważnych zasadach. Próbujmy jeść 5 posiłków w regularnych odstępach czasu, przy czym kolacja powinna być spożywana min. 2 godziny przed pójściem spać. Starajmy się także wybierać produkty jak najmniej przetworzone, gdyż takie są najzdrowsze.

Zdrowa, zbilansowana dieta jest niezwykle ważna, ale ważne jest także, aby nie popadać w obsesję. Od fast fooda raz na kilka miesięcy albo kawałka czekolady raz na jakiś czas nasze życie się nie zawali. Ważne, aby we wszystkim zachować zdrowy umiar i po prostu dobrze się czuć.